Introduksjon

Denne spørreundersøkelsen tar sikte på å skaffe til veie verdifull informasjon i forbindelse med utvikling av et produkt kalt "The Virtual University". "The Virtual University" er et IT-basert produkt for utdannings- og forsknings- henseende. Målet er å lage et supplement til universiteter og høyskoler. Ved hjelp av avansert teknologi skal produktet kunne simulere mange av de viktigste aktivitetene ved utdanningsinstitusjoner. Eksempler på dette er forelesninger, seminarer, kollokviearbeid, selvstudium, oppgaveskrivning, veiledning og publisering. Mens du fyller ut spørreskjemaet vil du kanskje få ideer om hvordan dette vil se ut. Du vil bli bedt om å svare på 14 spørsmål.

 

Før spørsmål 10 vil du måtte lese ca. en side med bakgrunnsinformasjon på engelsk. I tillegg vil du få presentert noen grove skisser av hvordan systemet kan bli seende ut (vedlagt). Illustrasjonene finnes i farger på Internettet (http://www.ifi.uib.no/staff/stein/vr_univ/).

 

Hovedformålet med denne spørreundersøkelsen er å samle inn synspunkter fra potensielle brukere av et slikt system.

 

Spørreskjemaet er delt ut til 6 studenter

 

Du vil ikke bli bedt om å oppgi personlig informasjon og du vil forbli anonym.

 

Svarene skal utelukkende benyttes som en del av en semesteroppgave i forbindelse med et hovedfagskurs ved Institutt for Informasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen. Kurset heter "Social and Psychological aspects of information systems design".

 

Hvis du ombestemmer deg eller har spørsmål, vær vennlig å kontakt meg:

 

Stein Inge Morisbak.

Telefon (jobb): 55584111

e-post: stein@ifi.uib.no.

Dato: __/__-1998

  1. Kjønn M [ ] K [ ]
  2. Hvor gammel er du? __ år
  3.  

  4. Hvilken utdannelse har du? (kryss av ett alternativ)
  5. Høyskole eller universitet (mindre enn 3 år) [ ]

    Høyskole eller universitet (mere enn 3 år) [ ]

    Annen utdannelse [ ]

    Varighet:__ år

    Beskrivelse:_____________________________

     

     

  6. Innen hvilket hoved fagområde befinner din utdanning seg?
  7. (kryss av ett alternativ)

    Humanvitenskap [ ]

    Samfunnsvitenskap [ ]

    Naturvitenskap / Matematikk [ ]

    Psykologi [ ]

    Økonomi [ ]

    Juss [ ]

    Annet [ ]

    Beskrivelse: __________________________________

     

     

  8. Hvor ofte bruker du PC? (kryss av ett alternativ)
  9. Aldri (Hopp over spørsmål 6) [ ]

    Mindre enn 1 gang i uken (f. eks annenhver uke) [ ]

    1–2 ganger i uken [ ]

    3-4 ganger i uken [ ]

    Mer enn 4 ganger i uken [ ]

  10. Hva bruker du PC til studiemessig
  11. (Ranger alternativene fra 1 (viktigste anvendelsesområde))

    (Skriv 0 hvis du ikke bruker alternativet studiemessig)

    Skrive oppgaver __

    Regneark __

    Statistikk __

    E-post __

    Lete etter informasjon på internett __

    Annet __

    Beskrivelse: ___________________________________

    Annet

    Beskrivelse: ___________________________________

    Annet

    Beskrivelse: ___________________________________

     

     

  12. Hvor nyttige synes du disse studieaktivitetene er?
  13. (Strek under ett valg på hver rad)

    Forelesninger Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Seminar Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Kollokvie grupper Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Lesing Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Skriving Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Diskusjoner med medstudenter Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Veiledning Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Andre

    Beskr.:___________________ Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Beskr.:___________________ Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Beskr.:___________________ Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

    Beskr.:___________________ Uinteressant – lite nyttig – nyttig – svært nyttig – essensielt

     

     

     

     

  14. Se for deg at du kan velge fritt mellom forelesere, diskusjonspartnere, kollokvie medlemmer og/eller veiledere. Personene kan være fra hvor som helst i verden, og kan være nålevende eller døde. Du vil kunne benytte de så lenge du vil og når du vil. Hvordan vil du verdsette de følgende aktiviteter med en slik endring:
  15. Forelesninger forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

    Seminar forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

    Kollokvie grupper forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

    Diskusjoner med medstudenter forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

    Veiledning forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

    Andre

    Beskr.:___________________ forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

    Beskr.:___________________ forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

    Beskr.:___________________ forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

    Beskr.:___________________ forverring – lite forbedring – forbedring – stor forbedring

     

     

     

     

  16. Hvis du hadde en slik mulighet, hvilke personer ville du først valgt å ha som forelesere, diskusjonspartnere, kollokvie medlemmer og/eller veiledere?
  17. 1. ____________________________________________________________

    2. ____________________________________________________________

    3. ____________________________________________________________

    4. ____________________________________________________________

    Systemet

    Vær vennlig å lese denne beskrivelsen av sentrale egenskaper ved systemet før du går videre:

    "The systems main goal is to provide an environment that simulates a university and the actors in such an environment. This can be achieved by creating artificially intelligent doubles of the actors. You can create yourself, famous scientists, dead or alive, an expert in Social Anthropology that doesn’t even exist in the real world, a universal expert that knows everything about any concept, or you can download other personalities which others have made, just to mention a few examples. Furthermore you can have conversations and arrange discussion groups among all these personalities. The virtual "personalities" you can create or download are verbally enhanced artificially intelligent entities or "verbots". They will act and move like real persons. After you have created or downloaded them you will be able to ask them questions, make them hold lectures and arrange discussions among them. When you are satisfied you can make an abstract or a summary of the session by asking a referent bot to print out your request. The referent bot is your helper in the virtual world. It can carry out commands like printing, rearranging and structuring information, be the moderator in discussions, your personal librarian and your study guide.

    The verbots learn by reading and experiencing. By asking questions in natural language, they will answer based on what they have learned. By telling the verbots to explore information by them selves, they will search the Internet or other sources for information on that specific topic. The verbots will also learn through experiences of conversations and discussions. This means that they can update themselves on their own.

    It is important to understand that this type of verbot is not a copy of the real person. It gets more interesting when people decide to make a double of them selves. These verbots will have a much better chance of being like their creators. They can be shared with others, but can also be used by one self. In this way you can arrange discussions with yourself. This means that you can test whether your thoughts are contradictory or you may simply want to get to know yourself better.

    Etter at du har lest ferdig ber jeg deg om å kikke på de vedlagte illustrasjonene. Illustrasjonene finnes i farger på Internettet (http://www.ifi.uib.no/staff/stein/vr_univ/) og viser ulike sider ved systemet:

    A: Kontor

    Denne illustrasjonen viser et kontor. Oppe til venstre finner du en tavle som kan benyttes for å vise illustrasjoner, modeller, tekst o. l. Personen som sitter bak pulten er "the referent bot", men kunne vært en hvilken som helst person, f. eks. Platon. Du kan føre en normal samtale med denne personen ved hjelp av naturlig språk. Denne situasjonen kunne f. eks. vært en veiledningstime.

    A2: Kontor2

    Denne illustrasjonen viser kontoret igjen, men med en forskjell. Her er brukeren (deg) representert som en avatar. En avatar er en gjengivelse av deg selv. Du kan se "deg selv" representert som en figur på skjermen. Avataren utfører handlingene dine.

    B: Forelesning

    Denne illustrasjonen viser en forelesning. Fremst i lokalet ser du en veggtavle. Foreleseren er i dette tilfellet et romvesen. Rett foran deg finner du et notatark som kan benyttes til å notere spørsmål eller lignende. Andre studenter er tilstede i denne forelesningen. Disse er enten verboter eller andre personer logget inn på samme system som deg selv. Disse kan også stille spørsmål og ellers delta på forelesningen på samme måte som deg selv.

    B2: Forelesning2

    Denne illustrasjonen viser en mulig utvikling av forelesningen. Øverst i hjørnet forteller foreleseren mens du flyr gjennom verdensrommet for å ta en nærmere titt på planetene.

    B3: Forelesning3

    Denne illustrasjonen viser det samme som B2, men her er brukeren (du) representert som en avatar.

    C: Kollokvierom

    Denne illustrasjonen viser et kollokvierom. Oppe til venstre finner du en tavle Personene som deltar i kollokviet er f. v. Jean Paul Sartre, Ludvig Wittgenstein, Sylvie (en fiktiv ekspert i sosialantropologi), "the referent bot" og Aristoteles. Du kan føre en normal samtale med disse personene ved hjelp av naturlig språk. Rett foran deg finner du et notatark.

  18. Hvordan ønsker du at verbotene skal være representert?
  19. Som menneskelignende "tegneseriefigurer" [ ]

    Virkelige gjengivelser ("ekte" mennesker) [ ]

    Valgfritt (F. eks. En foreleser som er et romvesen) [ ]

    Annet [ ]

    Beskrivelse:___________________________________

    Vet ikke [ ]

     

     

     

  20. På hvilken måte kunne du tenke deg å bruke dette systemet? (Kryss gjerne av flere alternativ)
  21.  

    Hologram teknologi (systemet entrer din verden) [ ]

    Forklaring:

    Tredimensjonale gjengivelser av personer og ting oppstår i rommet. Du kan bevege deg rundt disse gjengivelsene.

     

    Virtual Reality (innsyn innenfra) [ ]

    Forklaring:

    Følelse av å befinne seg i en annen verden (dataskapt). Oppnås ved f. eks, bruk av VR-briller og drakt.

     

    Tradisjonell (innsyn utenfra) [ ]

    Forklaring:

    PC-skjermer av ulik størrelse

     

    Avatar (innsyn utenfra) [ ]

    Forklaring:

    En avatar er en gjengivelse av deg selv. Du kan se "deg selv" representert som en figur på skjermen. Avataren utfører handlingene dine.

     

    Andre forslag [ ]

    ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     

    Vet ikke [ ]

     

  22. Er det noe du kunne ønske et slikt system støttet i tillegg til de funksjoner som er beskrevet?
  23. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    ______________________________________________________________

     

  24. Kunne du tenke deg å bruke et slik system? (begrunn hvorfor/hvorfor ikke)
  25. Ja [ ] Nei [ ]

    Begrunnelse: ___________________________________________________

    ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     

  26. I hvilken grad er du enig i disse utsagnene? (strek under svarene)

"Jeg ønsker at datamaskiner skal bli mer som mennesker"

Uenig – litt uenig – vet ikke – litt enig – helt enig

"Jeg ønsker at datamaskiner skal være verktøy, ikke menneskelignende partnere"

Uenig – litt uenig – vet ikke – litt enig – helt enig

"Ved å gi datamaskiner menneskelige egenskaper vil datamaskiner bli vanskeligere å bruke"

Uenig – litt uenig – vet ikke – litt enig – helt enig

"Datamaskiner kan aldri bli som mennesker"

Uenig – litt uenig – vet ikke – litt enig – helt enig

 

Takk for at du svarte på spørsmålene